Wednesday, August 26, 2020

Statistik dalam penyelidikan pendidikan Free Essays

PENDAHULUAN Tajuk ini dipilih kerana equality pengkaji hendak mengetahui tahap penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi ( TMK ) di kalangan master Sains sekolah menengah di daerah Gombak bagi memastikan kejayaan mengintegrasikan teknologi ke dalam bilik darjah. Pendidik yang berkompetensi teknologi memahami hubungan di antara fungsi asas komputer dan pembelajaran pelajar. Setiap kali suatu teknologi baru diperkenalkan dalam bilik darjah, ada pihak yang Akan menyokong dan mendakwa teknologi ini Akan merevolusikan cara master mengajar, cara murid belajar dan secara amnya keseluruhan cara pendidikan dikendalikan. We will compose a custom paper test on Statistik dalam penyelidikan pendidikan or on the other hand any comparable subject just for you Request Now Dalam abad ke-21 ini, negara menghadapi cabaran baru kesan daripada globalisasi, liberalisasi, pengantarabangsaan dan perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi ( TMK ) . Sehubungan dengan itu Malaysia memerlukan modular insan yang juga celik TMK, progresif dan mampu bersaing di pasaran kerja planetary. Oleh itu, master perlulah lebih 'skillful ‘ dan 'very much educated ‘ , dimana seseorang master itu berkemampuan mengolah maklumat dan pengetahuan yang sebegitu banyak dengan ketajaman daya analisisnya dan kemampuannya untuk berfikir secara integratif dan applied. Ini akan membolehkannya bertindak balas dengan cepat terhadap perkembangan pesat di sekitarnya. Beberapa masalah timbul mengenai pengetahuan tahap penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi di kalangan master Sains di sekolah menengah. Antaranya adalah: Sejauh manakah tahap penggunaan TMK oleh master dalam P A ; P Sains? Adakah penggunaan TMK membantu meringankan beban master dalam P A ; P Sains? Apakah faktor-faktor yang mendorong dan menghalang penggunaan TMK oleh master dalam P A ; P Sains? OBJEKTIF KAJIAN Objektif kajian ini ialah untuk: Untuk mengenalpasti tahap frekuensi penggunaan TMK oleh master dalam P A ; P Sains. Untuk mengenalpasti tahap frekuensi bentuk bahan TMK yang digunakan oleh master dalam P A ; P Sains. Untuk mengenalpasti faktor yang mendorong penggunaan TMK oleh master dalam P A ; P Sains. Untuk mengenalpasti faktor yang menghalang penggunaan TMK oleh master dalam P A ; P Sains. Untuk mengenalpasti kelebihan penggunaan TMK dalam P A ; P Sains. SOALAN KAJIAN Kajian ini dijalankan untuk menjawab beberapa persoalan mengenai tahap penggunaan TMK oleh master dalam P A ; P Sains. Apakah tahap frekuensi penggunaan TMK oleh master dalam P A ; P Sains? Apakah tahap frekuensi bentuk bahan TMK yang digunakan oleh master dalam P A ; P Sains? Apakah faktor yang mendorong peggunaan TMK oleh master dalam P A ; P Sains? Apakah faktor yang menghalang penggunaan TMK oleh master dalam P A ; P Sains? Apakah kelebihan penggunaan TMK dalam P A ; P Sains? METODOLOGI Dua teknik analisis telah digunakan dalam kajian ini, yakni yang pertama analisis deskriptif dan yang keduanya adalah analisis inferensi. Statistik deskriptif membantu mengatur, memaparkan dan menerangkan informations dengan menggunakan jadual, graf dan teknik rumusan. Terdapat lapan puluh responden, oleh itu ianya boleh diklasifikasikan sebagai sesuatu populasi. Selain daripada itu, measurement inferensi pula merangkumi teknik atau langkah yang menggunakan sampel ujikaji untuk membuat keputusan dan generalisasi terhadap sesuatu populasi. Justeru, demi memenuhi keperluan ujikaji, dua jenis analisis deskriptif telah digunakan. Analisis ini menggunakan peratus untuk menerangkan maklumat tentang latarbelakang responden seperti jantina, umur, bangsa, opysen, bilangan tahun mengajar matapelajaran sains dan latarbelakang pendidikan tertinggi. Analisis yang disertakan dalam kajian ini turut mengandungi peratus, min, sisihan piawai, mod, normal serta julat insignificant dan maximal untuk menerangkan pembolehubah-pembolehubah yang telah dipilih diatas. Selain daripada itu, empat jenis statistik inferensi turut digunakan dalam kajian ini. Chi-kuasa dua digunakan untuk mengkaji hubungan antara dua pembolehubah ostensible, iaitu jantina dan bilangan tahun mengajar matapelajaran Sains. Ujikaji-T pula telah digunakan untuk menentukan min antara pembolehubah-pembolehubah tidak bersandar. Korelasi Pearson R, juga telah digunakan untuk menganalisa perhubungan di antara pembolehubah-pembolehubah tidak bersandar. Pembolehubah-pemboleh ubah yang dikaji adalah tahap penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi oleh master dalam pengajaran dan pembelajaran Sains, faktor-faktor yang mempengaruhi penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi oleh master, serta kelebihan penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran Sains. SAMPEL KAJIAN Dalam kajian ini, sampel terdiri daripada master yang mengajar mata pelajaran Sains di sekolah menengah. Sampel kajian ini dipilih secara rawak mudah yang terdiri daripada pelbagai bangsa dan agama. Persampelan rawak mudah merupakan expositions menggunakan sampel bila mana individu dalam populasi mempunyai kebarangkalian yang sama untuk dipilih. Bilangan sampel terdiri daripada 80 Pongo pygmaeus master yang mengajar dalam mata pelajaran Sains di sekolah menengah. INSTRUMEN KAJIAN Dalam kajian ini satu set soal selidik telah digunakan untuk mengumpul informations iaitu: †Bahagian A: Soal Selidik Latar Belakang Responden Bahagian B: Soal Selidik Tahap Penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi Oleh Guru-Guru Sains ( TPTMK ) Bahagian C: Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi oleh Guru dalam Pengajaran dan Pembelajaran Sains ( FPTMK ) Bahagian D: Kelebihan Penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi oleh Guru dalam Pengajaran dan Pembelajaran Sains ( KPTMK ) Bahagian A: Soal Selidik Latar Belakang Responden Bahagian An adalah soal selidik berkaitan dengan maklumat diri subjek. Antara thing yang dimuatkan untuk mendapatkan maklumat peribadi master ialah umur, jantina, bangsa dan opysen matapelajaran, Di samping itu juga, soal selidik ini berkaitan dengan sumber maklumat mengenai bilangan tahun mengajar dalam mata pelajaran Sains dan latar belakang pendidikan tertinggi. Sumber maklumat ini telah diubah suai oleh pengkaji agar bersesuaian dengan kajian yang dijalankan. Subjek diminta menandakan (/) terhadap sumber maklumat yang berkaitan dengan diri subjek. Bahagian B: Soal Selidik Tahap Penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi Oleh Guru dalam Pengajaran dan Pembelajaran Sains ( TPTMK ) Bahagian ini adalah doal selidik mengenai tahap penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi terhadap subjek yang dikaji. Alat kajian ini sebenarnya menguji tentang kekerapan tahap penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi subjek dalam Masa seminggu dan juga tahap kekerapan penggunaan peralatan, perkakasan atau perisian yang dibekalkan semasa pengajaran dan pembelajaran Sains. Responden dikehendaki menjawab dua puluh Lima soalan dengan menggunakan dua pilihan jawapan iaitu ya atau tidak. Bahagian C: Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi oleh Guru dalam Pengajaran dan Pembelajaran Sains. ( FPTMK ) Bahagian C adalah soal selidik berkaitan dengan faktor-faktor yang mendorong dan menghalang penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi oleh master dalam pengajaran dan pembelajaran Sains. Dalam bahagian ini juga, responden dikehendaki menjawab Lima puluh soalan dengan menggunakan dua pilihan jawapan iaitu ya atau tidak. Bahagian D: Kelebihan Penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi oleh Guru dalam Pengajaran dan Pembelajaran Sains. ( KPTMK ) Bahagian D pula, merupakan soal selidik berkaitan dengan kelebihan penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi oleh master dalam pengajaran dan pembelajaran Sains. Bahagian ini terbahagi kepada dua kumpulan soalan. Responden dikehendaki menjawab soalan dengan menggunakan dua pilihan jawapan iaitu ya atau tidak. PEMBOLEHUBAH KAJIAN Pembolehubah bebas dalam kajian ini ialah umur, jantina, bangsa, bilangan tahun mengajar dan latarbelakang pendidikan tertinggi. Manakala pembolehubah bersandar adalah tahap penggunaan TMK dan faktor-faktor yang mempengaruhi serta kelebihan penggunaan TMK. Soalselidik ini terbahagi kepada empat bahagian iaitu Bahagian A, B, C dan D. Bahagian A mengandungi pembolehubah-pembolehubah di bawah: Jantina Umur Bangsa Opysen Pengalaman mengajar matapeajaran Sains Latarbelakang Pendidikan Tertinggi Dalam kajian ini terdapat satu set borang soal selidik yang mengandungi tiga bahagian iaitu Bahagian A, Bahagian B, Bahagian C dan Bahagian D. Dalam Bahagian A, soal selidik latar belakang responden digunakan untuk mengumpul maklumat daripada responden, bilangan tahun mengajar dan latarbelakang pendidikan seperti yang dipaparkan di atas. Bahagian B pula, adalah soal selidik berkaitan dengan tahap penggunaan TMK master dalam pengajaran dan pembelajaran Sains. Soal selidik tentang tahap penggunaan TMK ini terdiri daripada thing yang berkaitan dengan tahap kekerapan mengunakan TMK dalam seminggu semasa sesi pengajaran dan pembelajaran Sains. Selain itu, thing berkaitan dengan kekerapan menggunakan peralatan, perkakasan atau perisian TMK dalam Masa seminggu. Bahagian C, adalah berkaitan dengan faktor-faktor yang mempengaruhi penggunaan TMK oleh master dalam pengajaran dan pembelajaran Sains. Dalam bahagian ini thing yang terdapat dalamnya adalah berkaitan dengan faktor mendorong dan menghalang responden dalam menjayakan pengajaran dan pembelajaran Sains dengan menggunakan TMK. Bahagian D, adalah mengenai kelebihan penggunaan TMK oleh master dalam pengajaran dan pembelajaran Sains. Bahagian ini terdiri daripada 50 soalan tertutup yang memerlukan responden menjawab ya atau tidak. Soalan - soalan yang dikemukankan merangkumi, kebaikan dan kelebihan TMK dalam meringankan beban master dengan menjimatkan Masa, tenaga dan coss dalam penyediaan sesi pengajaran dan pembelajaran Sains. LATARBELAKANG RESPONDEN Thing dalam bahagian

No comments:

Post a Comment